Palvelussa ilmennyt häiriötilanne 29.1 klo 00:00 - 12:00 aikana
Sunnuntaina 28.1.2024 (21:00 - 00:00) pidetty huoltokatko aiheutti ongelman, jossa osalla asiakkaista näkyi vanhentuneita tietoja järjestelmässä.
Ongelman kuvaus: Kiho käyttää palveluiden jatkuvuuden ja saatavuuden takaamiseksi kahdennettua tietokantaa, joiden tiedot pidetään synkronoituna reaaliajassa. Päivityksen yhteydessä vaihdoimme käytäntöjemme mukaisesti päätietokannan toiseen. Tämän jälkeen havaitsimme asiakaspalautteen perusteella, että muun muassa osa vuoden 2023 myyntilaskutuksen tiedoista Kihossa näyttivät vanhentuneilta.
Selvitys: Ongelmaa selvitettäessä huomasimme, että toisen tietokantapalvelimen tiedot eivät olleet täysin synkronoituneet, jolloin tiedot eivät olleen ajantasalla. Suurin osa puutteellisista tiedoista oli myyntilaskutus-osion puolella.
Korjaus: Järjestelmä muutettiin käyttämään takaisin tietokantaa, jota käytettiin ennen 28.1 tehtyä huoltokatkoa. Tietokanta pitää sisällään sekä hävinneet tiedot, että huoltokatkon jälkeen tulleet tiedot. Häiriötilanteessa ei täten tapahtunut tietojen häviämistä, mutta 29.1 00:00 - 29.1 12:00 aikana Kihossa saattoi näkyä vanhentunutta tietoa.
Pahoittelemme häiriöstä mahdollisesti aiheutunutta haittaa.
Jos teillä on kysyttävää tai tarvitsette lisätietoja, voitte olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi