Kiho Tiedotteet logo

Kiho tiedotteet

Takaisin hallintaliittymään Tilaa päivitykset

Aiheet

  • Kaikki artikkelit
  • Työaika
  • Tehtävät
  • Kalustonhallinta
  • Laskutus
  • Integraatiot
  • Mobiili
  • Julkaisu
  • Parannus
  • Häiriö
  • Muu
  • Huoltokatko

Jump to Month

  • November 2025
  • October 2025
  • September 2025
  • August 2025
  • July 2025
  • June 2025
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
Release notes byAnnounceKit

Luo oma ilmaiseksi!

Muu
6 päivää sitten

2G- ja 3G-verkkojen alasajo Euroopassa


Useat Euroopan alueen operaattorit sulkevat 2G- ja 3G-verkkojaan vuoden 2025 loppuun mennessä. Yhteensä 42 operaattoria on ilmoittanut lopettavansa 2G- ja/tai 3G-palvelut joulukuussa 2025. Suosittelemme varmistamaan, että käytössä olevat laitteet tukevat 4G- tai 5G-yhteyksiä.

Tilanne Suomessa

Suomessa Telia ja DNA ovat sitoutuneet ylläpitämään 2G-verkkoja vuoden 2029 loppuun asti. Toisin sanoen, Suomessa käytössä olevat 2G-laitteet, kuten Teltonikan FM- ja FMB-sarjan paikantimet (esim. FM1100, FMB122), toimivat edelleen normaalisti.

Vaikutus ulkomaan ajoihin

Huomioitavaa on kuitenkin, että muualla Euroopassa 2G-verkot on jo laajasti suljettu tai suljetaan vuoden 2025 loppuun mennessä. Tämä tarkoittaa, että vanhat 2G/3G-laitteet eivät toimi luotettavasti tai lainkaan ulkomailla, erityisesti Keski- ja Länsi-Euroopan maissa.

Jos laitteita käytetään ajoneuvoissa, jotka liikkuvat Suomen rajojen ulkopuolella, suosittelemme päivittämään laitteet 4G/5G-yhteensopiviksi hyvissä ajoin.

Yleisimmät 2G/3G laitemallit: DigiDL Ex, G911 / Vigilant Pro. Teltonika: FM2200, FM1100, FM1010, FM1200, FM1120, FM1122, FMB010, FM5300, FMB122, FMA204, FMB001, FMB630, FM1000, FM36M1, FMB204, FMB640, FMB130, FMB020, FMB003, FMT100

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

TyöaikaParannus
viikko sitten

Työaikaprofiilien hallinta yksinkertaistuu - muutokset voidaan tehdä jatkossa etukäteen

Käyttäjän liittäminen työaikaprofiiliin siirtyy käyttäjähallintaan. Muutos tuo kaikki käyttäjätiedot yhteen paikkaan ja varmistaa, että työajat lasketaan aina oikein – myös silloin, kun työaikaprofiilit muuttuvat. Työaikaprofiilien muutokset voidaan tehdä jatkossa etukäteen.

Muutos otetaan käyttöön to 6.11.2025

Siirtymä on automaattinen eikä vaadi toimenpiteitä.

  • Nykyinen työaikaprofiili lisätään automaattisesti käyttäjille voimassa olevaksi.
  • Jaksoylityölaskenta toimii oletuksena kuten ennenkin

Tulevat muutokset

Käyttäjän liittäminen työaikaprofiiliin

Käyttäjä liitetään työaikaprofiiliin käyttäjähallinnan kautta. Käyttäjän tietoihin on lisätty uusi Työaikaprofiilit-välilehti, johon käyttäjän työaikaprofiilit asetetaan aikaväleittäin.

  • Käyttäjälle on mahdollista määrittää etukäteen tieto työaikaprofiilin muutoksesta.
  • Työaikaprofiilien muutokset on mahdollista tehdä takautuvasti. Takautuvasti tehdyt profiilimuutokset eivät päivitä aiempia työaikatapahtumia automaattisesti. Tarvittaessa voit käyttää työajan Kirjaukset-näkymästä löytyvää “Laske lisät” ‑toimintoa päivittääksesi laskennan vastaamaan uusia asetuksia.
  • Käyttäjähallintaan on lisätty työaikaprofiili-suodatin, jolla voi listata yksittäisen työaikaprofiiliin tämän hetkiset käyttäjät.


Ylitöiden automaattinen laskenta

Muutoksen myötä ylityöt lasketaan jatkossa automaattisesti oikein myös työaikaprofiilien vaihtuessa. Tämä poistaa manuaalisen laskennan tarpeen ja vähentää virheiden riskiä, säästäen sekä aikaa että kustannuksia.

  • Vuorokautiset ylityöt ja lisät lasketaan aina kyseisenä päivänä käytössä olleen työaikaprofiilin mukaisesti.
  • Jakso- ja viikkoylityöt lasketaan pääsääntöisesti kyseisenä päivänä käytössä olleen työaikaprofiilin mukaan.
  • Poikkeuksena on profiilimuutoksessa katkeavan jakson ylityölaskenta, johon on kaksi vaihtoehtoista laskentatapaa.
    1. Jaksoylityöt lasketaan työaikaprofiilin mukaan, johon käyttäjä kuuluu ylityöjakson päättyessä (OLETUS)
      • Ylityölaskentaa ei katkaista vaan laskenta tehdään käyttöön tulevan profiiliin jaksoylityöasetusten mukaisesti kuluvasta jaksosta alkaen.
      • Laskennalla voi olla vaikutuksia ylityöjaksosta riippuen takautuvasti myös jo hyväksyttyihin tai palkkoihin siirrettyihin työaikatapahtumiin.
    2. Jaksoylityön laskenta katkaistaan, kun käyttäjän työaikaprofiili vaihtuu
      • Jaksoylityöhön liittyvien tuntien laskenta katkaistaan ja laskenta aloitetaan alusta kun työaikaprofiili vaihtuu.

Asetus löytyy Työajan asetusten Yleiset-välilehdeltä.

Työaikaprofiilin päivitys Entra ID:stä

Työaikaprofiilimuutokset voidaan jatkossakin päivittää Entra ID:stä. Uuden työaikaprofiilin alkamispäiväksi asetetaan päivä, jolloin työaikaprofiilinmuutos päivittyy käyttäjälle Kihoon, edeltävä työaikaprofiili päättyy sitä edeltävänä päivänä.


Yhteenveto

  • Käyttöönotto 6.11.2025, ei vaadi toimenpiteitä
  • Profiilimuutokset etukäteen tai takautuvasti
  • Ylityöt ja lisät lasketaan oikein myös profiilien vaihtuessa
  • Jaksoylityölle kaksi vaihtoehtoista laskentatapaa


Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

TyöaikaKalustonhallintaIntegraatiotParannus
viikko sitten

Uutta 31.10.2025

Muutettu
  • Poistettu kalustoluettelon taulukosta yksikkö -sarake.
  • Päivitetty ajojen koontiraportin suodatinlomaketta.
  • Parannettu vanhan käyttöasteraportin kartan reittipisteiden muodostumista.
  • "Kirjauksien hyväksyntä"-näkymän yhteenvetoon lisätty työpäivän yhteenveto ja seurantakohde-erittely.
  • "Kirjauksien hyväksyntä"-näkymän yhteenvetoon "Hyväksy rivit"-nappi.
  • Lisätty mahdollisuus päivittää työmaan esihenkilöt Jydacom-integraation kautta.
  • Parannettu kartan kalustojen ja alueiden lataamista.
  • Poistettu Ajotapa (vanha) - raportti.
  • Aukaistaan palkkasiirtotiedostot automaattisesti jos palkkasiirrossa tulee virhe.
Korjattu
  • Korjattu ongelma, jonka takia oheislisät eivät aina muodostuneet, kun oheislisän lähteeksi on valittuna useita lisiä.
  • Korjattu ongelma, jonka takia tiimin nimet ei päivittyneet Microsoft Entra -asetuksien Tiimi-taulukkoon.
  • Korjattu ongelma, jossa Kirjauksien hyväksyntä -näkymän yhteenvedossa euromääräiset korvaukset näytettiin väärin.
  • Korjattu määrä kirjauksien hyväksyntänäkymän yhteenvedon viikkonäkymän seurantakohde-erittelyssä.


Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

Häiriö
viikko sitten

Asiakaspalvelupuhelimessa poikkeusajat torstaina ja perjantaina

Kehitämme Kihon asiakaspalvelujärjestelmää ja asiakaspalvelun puhelin on auki supistetusti seuraavina päivinä:

Torstai 30.10 klo 13-30-15.30
Perjantai 31.10 klo 13.00-15.00

Järjestelmäuudistuksilla parannamme kykyä palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin. Torstaina ja perjantaina kouluttaudumme uuden CRM/ERP -järjestelmän prosesseihin.

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

TyöaikaKalustonhallintaParannus
3 viikkoa sitten

Uutta 16.10.2025


Muutettu
  • Lisätty työaikaprofiili ja oletustiimi suodattimet käyttäjänhallintaan.
  • Lisätty Kirjauksien hyväksyntä-näkymän yhteenvetopalkkiin päivä- ja viikko-välilehdet.
  • Lisätty vanhalle käyttöasteraportille tuki reittikartan avaamiseen klikkaamalla tilan palkkia.
  • Poistetaan työajan laskutusominaisuuksista Laskutus-oikeus vaatimus. Jatkossa työaikarivien laskutustietoja voi käsitellä pelkällä Työaikakirjauksien siirto laskutukseen-oikeudella.
  • Poistettu kalustokortilta Julkinen - tieto. Tietoa käytetiin vain Kihon Open Api - rajapinnassa, mikä on poistettu käytöstä 09/2025.

Korjattu
  • Korjattu ettei käyttäjä voi hyväksyä omia rivejään työmaan/tiimin esihenkilönä.
  • Korjattu työpäiville roikkumaan jäävät saldot, jos profiilista otetaan liukuma- tai työaikapankki pois käytöstä.
Beta
  • Piilotetaan profiiliasetusten "Työntekijät"-välilehti ja käyttäjän asetusten valinta "Työaikaprofiili", kun yrityksellä on käytössä beta-oikeus "Käyttäjän työaikaprofiilien hallinta".

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

MobiiliParannus
3 viikkoa sitten

Kihon Mobiilisovellus uudistuu

  • Ensimmäisessä vaiheessa - Q4 2025 aikana - uudistetaan sovelluksen valikko.
  • Vuoden 2026 aikana sovelluksen näkymiä uudistetaan vaiheittain.

Uudistusten myötä Kiho mobiilin käytettävyyttä parannetaan kokonaisuutena. Näkymien uudistamisesta tiedotetaan Kihon tiedotuskanavissa, kuten https://changelog.kiho.fi

Navigaatiouudistuksen aikataulu

  • Asetusvalikko - viikko 43 (jakelu Beta-käyttäjille)
  • Asetusvalikko julkaisu - viikko 44
  • Alavalikon julkaisu-  viikko 46
  • Alavalikon muokkausominaisuus -  viikko 48
  • Yläpalkki ja sen toiminnot - viikko 50

Asetusvalikko

  • Julkaisu viikolla 44
  • Asetusvalikkoon siirtyvät esimerkiksi sovelluksesta ulos kirjautuminen sekä myöhemmin, kun vanha valikko poistetaan, myös Kalustovahti ja Oma Sijainti -asetukset.
  • Muilta osin asetusvalikon toiminnot säilyvät ennallaan.

Alavalikko

  • Julkaisu viikolla 46
  • Uudistuksen myötä vanha sivuvalikko poistetaan kokonaan ja valikko siirtyy alareunaan.
  • Tässä vaiheessa valikko ei vielä ole muokattavissa ja toiminnoille on määritetty vakiopaikat.
  • Toiminnot, jotka eivät mahdu alareunan neljään vakiopaikkaan, löytyvät oikean alakulman “Lisää” valikosta.

Alavalikon muokkausominaisuus

  • Julkaisu viikolla 48
  • Seuraavassa vaiheessa julkaistaan alavalikon muokkausominaisuus.
  • Julkaisun myötä käyttäjä voivat itse määrittää mitkä toiminnot näkyvät alareunan vakiopaikoilla ja mitkä apuvalikossa, sekä näiden järjestyksen.

Yläpalkki ja sen toiminnot

  • Julkaisu viikolla 50
  • Navigaatiouudistuksen myötä myös sovelluksen otsikkopalkki uudistetaan ja siihen tulee uusia ominaisuuksia.
  • Toiminnoista tiedotetaan lisää lähempänä julkaisua.

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

TyöaikaKalustonhallintaMobiiliParannus
kuukausi sitten

Uutta 3.10.2025

Lisätty
  • Lisätty palkkasiirrot Sonet-integraatioon.
Muutettu
  • Parannettu kalustoluettelon tarkastelunäkymän "Kalustotyypin kentät" rivien asettelua.
  • Poistettu työntekijäkohtainen "Alkamispäivämäärä"-asetus työaikaprofiilin työntekijäasetuksista.
Korjattu
  • Korjattu PDF-liitetiedostojen esikatselu Chrome selaimella.
  • Korjattu kulutusseurantaraportin polttoainesuodatin.
  • Korjattu kalustoluettelon kalustokortin PDF-tulosteen kuvien näkyminen.
  • Korjattu liukumien jaksolaskenta, kun jaksolla on työpäiviä joilta on poistettu kaikki rivit.
  • Korjattu kalustoluettelon taulukon järjestäminen leasing-sopimuksen jäljellä olevan ajomatkan perusteella.
  • Korjattu hälytysten historiataulukon suodatus.
  • Korjattu virhe arkipyhien tallennuksessa.
  • Korjattu pätevyyksien liitteiden tarkastelu.
Android julkaisu 2025-09-29
  • Parannettu käyttöliittymää ja värejä
  • Korjattu useita edge-to-edge-näkymiä
  • Lisätty uusi sijaintivalitsin tehtäville
  • Työajan tapahtumatyyppien valitsin järjestyy nyt koodin perusteella
  • Korjattu listanäkymän tyhjän listan aiheuttama kaatuminen
  • Lisätty kanavavalitsin ja ominaisuusvalitsin asennusnäkymään
  • Korjattu ikonien värit ja käännöksiä
  • Parannettu sovelluksen virheenhallintaa

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

Häiriö
kuukausi sitten

Kihon toimintahäiriö saatu hallintaan, järjestelmä toimii normaalisti

Kihon toiminta hidastui eilen tietokantakyselyihin liittyneen ongelman vuoksi. Ongelma on nyt saatu hallintaan ja järjestelmä toimii normaalisti.

Jatkamme edelleen ongelman juurisyiden selvittämistä ja korjaamista, jotta vastaavat tilanteet voidaan estää jatkossa.

Pahoittelemme häiriöstä mahdollisesti aiheutunutta haittaa! Mikäli ongelmia tai kysymyksiä häiriöön liittyen ilmenee, niin olettehan yhteydessä Kihon asiakaspalveluun:

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

Häiriö
kuukausi sitten

Kihossa aamulla alkanut häiriö jatkuu edelleen ja aiheuttaa palvelun hidastelua

Vikaa tutkitaan parhaillaan ja normaali toiminta pyritään palauttamaan mahdollisimman pian.

Pahoittelemme häiriöstä mahdollisesti aiheutunutta haittaa. Mikäli ongelmia tai kysymyksiä häiriöön liittyen ilmenee, niin olettehan yhteydessä Kihon asiakaspalveluun:

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi

Häiriö
kuukausi sitten

Kihon ja työaikapäätteen häiriö ohi

Kihon ja työaikapäätteen häiriö on nyt ohi ja järjestelmän käyttö palautunut normaaliksi. Häiriön kesto oli noin klo 7-8:30.

Pahoittelemme häiriöstä mahdollisesti aiheutunutta haittaa. Mikäli ongelmia tai kysymyksiä häiriöön liittyen ilmenee, niin olettehan yhteydessä Kihon asiakaspalveluun:

Terveisin,
Kiho Asiakaspalvelu
p. 010 411 7740 (ark. 9-11 ja 13-15)
(puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min)
tuki@kiho.fi